Street View fotózás triciklivel a Via Transilvanicán

Előadó: Bálint F Gyula (Kéknapló)

A hivatalosan tavaly októberben átadott Via Transilvanica Románia első thru hike túraútvonala, amely Bukovinából, Putnáról indulva, Erdélyen keresztül a Duna partján található Szörényvárig tart. Hossza 1400 kilométer, hét történelmi régión halad keresztül (Bukovina, Felsővidék, Székelyföld, Szászföld Dákföld, Bánát és Terra Romana), és egyedülálló betekintést nyújt nemcsak Románia természeti szépségeibe, hanem kulturális sokszínűségébe is. Bár az útvonal létrejöttében kétségtelenül ott volt inspirációként az El Camino (itt is lehet bélyegző lenyomatokat gyűjteni a füzetbe, ezt is úgy promózzák, hogy teljesíthető gyalog, kerékpáron vagy lovon), a Via Transilvanica kitalálóinak, az Uşeriu-testvéreknek, és az egészet összefogó Tăşuleasa Social Egyesületnek sikerült egy igazán eredeti ötlettel is feldobni a projektet: az útvonalon kilométerenként egyedi, romániai és külföldi szobrászművészek által faragott, andezit kilométerkövek jelzik, hogy jó úton jár a vándor. Habár erről még nincs hivatalos dokumentum, de ez lehet a világ leghosszabb szoborkiállítása.

Az El Camino és az Országos Kéktúra bringás teljesítésével a hátam mögött, ráadásul erdélyiként, természetesen felmerült bennem, hogy jó lenne a Via Transilvanicán is biciklizni egyet. A Panovisualnak köszönhetően ez már idén augusztusban meg is történt.

A Panovisual Antal barátom cége, ő volt Szakáll a „Nyurga és Szakáll északon” projektünkben, amikor is a Balti-tengert megkerülve 30 nap alatt elroadtrippeltünk Erdélyből Nordkappra és vissza, de ő volt az operatőrünk/sofőrünk a Vitéz Kürtős Team Duna 2860 kajaktúrájának felén is. A Panovisual már sok éve virtuális túrákat készít a Google Térképre panzióknak, szállodáknak, de pár éve az utakat is járja 360 fokos kamerával felszerelt autójával, hogy olyan régiók is bekerüljenek a Google Street View-ba, ahova a Google hivatalos autói nem mennek el. Úgy tűnik, jó munkát végez, mert tavasszal megkeresték a Google-től, hogy elvállalná-e a Via Transivanica digitalizálását. Elvállalta, és mivel úgy tervezte, hogy erre a legmegfelelőbb közlekedési eszköz egy kerékpár lesz, kellett neki egy gyakorlott túrakerékpáros. Ez lettem én.

A bringából végül tringa lett, azaz tricikli, ráadásul fekvő, fat és elektromos. Az előadáson beszélni fogok arról is, hogy miért erre esett a választás, hogyan vált be, milyen volt erdei ösvényeken, dombokon, mezőkön, patakokon, pallókon, falvakon, városokon keresztül végigjárni azt a nagyjából 900 kilométert a Via Transilvanicán, amire jelenleg a megbízásunk szólt. Milyenek a tájak, az emberek arrafelé, hány medvével találkoztam, és úgy általánosságban, hogyan éltem én meg a közel egy hónapot a Via Transilvanicán.

És mielőtt elfelejteném, a fotózáshoz használt tricikli élőben is megtekinthető lesz a Fesztiválon!