Digitális nomádság
Amikor a munka tesz szabaddá
Mi kell ahhoz, hogy valaki digitális nomád legyen? Milyen szakmák és milyen típusú foglalkoztatás teszi ezt lehetővé? Hogyan telnek egy digitális nomád napjai? Mik ennek a nehézségei? Mi az, amiért megéri így élni, vagy legalább kipróbálni?
A mai világban egyre több munka végezhető online, távolról, ami megteremti a lehetőséget ahhoz, hogy onnan, és úgy dolgozzunk, ahol és ahogy akarunk. Ez mind nagyon jól hangzik, mégis kevesen választják. Mik ennek az életmódnak az előnyei/hátrányai? Rendelkezel-e elég önkontrollal, hogy akkor is elvégezd a napi munkád, amikor épp a tengerparton pihenhetnél?
Szeretnéd feltenni a kérdéseidet, vagy észrevételed van a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk az alábbi linkre kattintva! A beszélgetés során az általad beküldött témákról is szót ejtünk majd.
A kerekasztal előadói
Dallos Zoltán
Dallos Zoltán 2016 óta vállalkozó, a DLX MEDIA marketingügynökség alapítója, kommunikáció és márkaépítés szakértő. Korábban 10 éven át banki és energetikai szektorban dolgozott középvezetőként.
2018 szeptemberében szervezte meg az első Üzlet és Utazás rendezvényt, ami azóta két havi rendszerességgel megrendezésre kerülő rendezvénysorozattá fejlődött, több mint 1000 fő részvételével. Az esték felépítése a TED előadásokhoz hasonló, a vendégek 4 inspiráló történetet hallhatnak sikeres vállalkozóktól, digitális nomádoktól, világutazóktól.
Zoltán 2017-ben indította népszerű YouTube csatornáját, ahol vlog jellegű oktató videók mellett interjúkat készít sikeres emberekkel. Az interjúk célja, hogy szélesebb körben is megismertesse azokat a történeteket, legjobb gyakorlatokat, sikerszokásokat, amik hozzásegítették az interjú alanyokat sikereik eléréséhez. Az interjúk 2019 óta audio formátumban is elérhetőek az ismertebb podcast csatornákon (Spotify, iTunes, Soundcloud).
Alkalmazottból Vállalkozó címmel, 2019-ben jelent meg első könyve, amiben a saját történetén keresztül mutatta be a vállalkozóvá válás kihívásait és tanulságait. A könyv azoknak szól, akik úgy érzik, nincsenek a helyükön alkalmazottként, és a saját útjukat szeretnék járni. Azoknak, akiknek van egy ötletünk, de nem látják a megvalósításhoz szükséges utat és eszközöket.
Fabini Piroska
A Videómarketing Műhely alapítója vagyok, azaz szakértőket, vállalkozókat, márkaépítőket segítek, hogy videók felhasználásával bizalmat építsenek és vevőket szerezzenek.
2009 óta élünk kétlaki életet 4 gyerekkel a Toszkána-Budapest vonalon. Komoly tapasztalatot szereztem a bizniszépítésről anyukaként külföldön, ugyanakkor a munkám jellege fokozatosan megváltozott egyre szabadabb irányba, azaz alapvetően online csatornákon folyik, így helyfüggetlen.
Persze nem volt mindig minden rózsaszín, sok küszködés is volt. Különösen az első években kellett néha igencsak kreatívnak lenni ahhoz, hogy egy-egy váratlan kiadás esetén kiegészítsük a bevételeinket.
Például a legelső alkalommal, amikor kiutaztunk Toszkánába, előre mentem a 4 gyerekkel, a férjem később jött utánunk, mert a magyar vállalkozásunkat is vezetni kellett. 70 km-rel a cél előtt, Firenze külvárosában az (egyébként rendesen szervízelt) autónk motorjáról leesett az ékszíj.
Ez addig kb. a rémálmaim közé tartozott, hogy 4 gyerekkel és fél évre elég cuccal telepakolt, lerobbant autóval ott maradok egy idegen városban és egy benzinkútnál kell éjszakáznunk, reménykedve, hogy másnap – épp péntek este volt – kinyit a közelben lévő szervíz.
Ugyan a szervíz kinyitott, ám olyan magas árat mondtak, amennyi pénzt az egész többhónapos kalandra tettünk félre. Ekkor a gyerekeim fölvetették, hogy vegyük ki az autóból a hangszereiket (trombita, fuvola) és a rollereket, majd robogjunk be Firenze belvárosába, álljunk ki az utcára zenélni, hogy összeszedjük gyorsan a pénzt. Ez is történt, közben pedig a szervíz is levitte kicsit az árat, így vígan ki tudtuk fizetni az autót.
Később is belevágtunk olyasmikbe, mint az otthon sütött süti eladása kávézóknak, szálloda takarítása, dokumentumfilmek készítése, videók készítése online portáloknak, tolmácsolás, ingatlanok kiadása, illetve magyar kézművesek termékeit vittük ki Toszkánába és árultuk fesztiválokon, kézműves vásárokon.
Most már pár éve konszolidáltabb lett persze az élet és munka területén is kifejezetten a videómarketingre koncentrálok.
Szabó Elvira
Könyvek szerkesztésével és szövegírással foglalkozom, és időnként utazásokat teszek digitális nomádként – vagyis egyszerre utazom, valamint távmunkában dolgozom, nem pedig vakációra megyek. Így élvezhettem több hónapon keresztül Brazíliában a csodás strandokat és a helyiek kedvességét és közvetlenségét, Délkelet-Ázsiában pedig a kultúrák sokszínűségét.
Igaz, digitális nomádnak lenni nemcsak arról szól, hogy egy koktél mellett, a szemünk előtt a tenger végtelen kékjével püfölgetjük a klaviatúrát. Egy ízben Thaiföld egyik tengerparti üdülővárosában a szálláshely társalgójában nagy erőkkel igyekeztem befejezni egy munkát este 11-kor. Mellettem egy brazil és egy ománi srác sörözött, és röviden bekapcsolódtam a beszélgetésükbe. Megemlítettem, hogy úgy tudom fenntartani az utazásomat hosszú távon, hogy közben távmunkában dolgozom, amire a brazil srác felkiáltott:
– Wow, én is ezt akarom csinálni!
Mire én:
– Micsoda? Te is dolgozni akarsz este 11-kor is, ahelyett hogy söröznél?
Valahogy így… A kerekasztal beszélgetésen szó lesz mindenről a digitális nomád léttel kapcsolatban, amire csak kíváncsiak a résztvevők: milyen munkákkal lehet digitális nomád az ember, hogyan legyenek stabil, megbízható munkakapcsolataink akár a világ másik végéről is, hogyan osztjuk meg az időnket a munka és a „szabad program” között, hogy néz ki egy átlagos napunk, stb. A pozitívumok mellett őszintén szót ejtünk az árnyoldalakról is.
Nemcsak dolgozom és utazom, hanem blogot is vezetek az élményeimről, amelyben a gyakorlati tudnivalók mellett arról is írok, hogyan fejlődöm az utazás és a digitális nomád lét hatására. Ezek az írások az elvirszabo.com weboldalon a Vargabetűk blogon olvashatók. Évek óta publikálok novellákat is, első könyvem pedig Patchwork címmel 2019-ben jelent meg.