Kerekasztal

Lakóautós utazás

Mindent a lakóautózásról

Magaddal viszed a csigaházad? Az autód az otthonod?
A lakóautózás az utazás egyik legszabadabb módja, akár rövidtávú kikapcsolódásra, akár középtávú nyaralásra, akár digitális nomád életvitelre gondolsz.

Szeretnéd feltenni a kérdéseidet, vagy észrevételed van a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk az alábbi linkre kattintva! A beszélgetés során az általad beküldött témákról is szót ejtünk majd.

Kerekasztal előadói

Sztaniszláv András (VanlifeHungary)

András több mint 5 éve saját lakóautókat épített, azzal utazik, bérbe is ad autókat és másoktól is bérelve fedez fel új országokat, hogy minél jobban megélje a lakóautós nyaralást.
A panelbeszélgetésben társai mind gyakorlott lakóautósok: ki-ki saját, vagy bérlet lakóautókkal teszi meg a kilométereket. A tapasztalataikról beszélnek, mire érdemes figyelni az utazás előtt, alatt pakolás, étkezés, tisztálkodás, biztonság és egyéb területen, hogy a vanlife a lehető legjobb élményt nyújtsa.

Müller Kinga (VANdorland)

Müller Kinga vagyok, lakóautók építésével, tervezésével foglalkozom és a VANdorland oldalamon keresztül saját élményeim is megosztom lakóautózás minden oldaláról és építési tippeket is megosztok.

Számomra egy óriási norvég kaland adta az ihletet, hogy lakóautót építsek magamnak, amit bútor-, és enteriőrtervezőként el is kezdtem, amikor hazajöttem. Azóta az autómmal én is rengeteget kalandoztam, és ha én nem használom, megosztom másokkal is, kiadom.

Emellett lakóautós közösséget kezdtem építgetni, és egyre több egyedi autóval utazó kalandorral ismerkedünk meg, tippeket és élményeket megosztva egymással lakóautós hétvégék és szakmai programok keretében.

A lakóautózás szabadsága azt a kötetlen és spontán utazási formát nyújtja számomra, amire utazóként mindig is vágytam. A kalandok sorra követi egymást, de az autó biztonsága és kényelme mindig megvan. Megtanultam értékelni a közeli tájak szépségét és a természetben töltött időt is általa.

Amikor így utazok, nemcsak hogy rengeteg szépet látok és élményekkel gazdagodok, de nyitottabbá is válok a világra, és ezáltal a világ is kinyílik felém. Ez a fajta utazás ad egy olyan bizsergetős szabadság érzést, amit más nem tud.

Ottlik Dávid (Serendipity Van)

A lakóautó projektünk 2021-ben, a COVID miatti utazás korlátozással kezdődött. Néhány ezer óra főleg amerikai YouTube-os inspirálódás után elhatároztuk Gyöngyvérrel, hogy megépítjük első saját lakóautónkat és még azon a nyáron útra is kelünk vele. Ambiciózus terv volt, hiszen ekkor az autó még csak a képzeletünkben létezett… 4 hónappal, több száz alkatrész beszerelésével és barkácsolós hétvégével később végül sikerült, és nekivágtunk Dél-Franciaország és Olaszország felfedezésének Serendipty Van-nel, egy jól felszerelt, diszkrét Mercedes Sprinterrel. Az autónk megtervezése során fontos volt a diszkréció, hogy nyugodtan aludjunk Marseille kikötőjében vagy akár Saint-Tropez tengerpartján is. Az építész és designer hátteremnek köszönhetően a legtöbb munkát mi magunk csináltuk, a tervezés során pedig figyeltünk arra, hogy teljesen off-grid módon élvezhessük az utazást.

Amikor épp nem mi járjuk a világot, Serendipity Van-t bérbe adjuk és népszerűsítjük a lakóautós utazást – a vállalkozásaink mellett. Imádjuk azt az autonómiát és szabadságot, amit egy jól kialakított lakóautó jelent. Így nem is volt kérdés, hogy a nászutunk során Namíbiában kalandozunk egy 4×4-es terepjáró camper-rel, erről pedig az idei JUF-on is mesélünk majd.

Tóthné Nagy Irén – Ircsi (Camperben Utazunk)

A spontán utazásnak köszönhetően alakult ki a párommal Józsival a mini camper megvalósításának gondolata. Sok évvel ezelőtt kezdetleges módon utazgattunk egy szivacsot bedobva az autó hátuljába, majd 2019-ben álmodtunk meg, hogy a hétszemélyes Seat Alhambra típusú autónkat először berendezzük a magunk által tervezett bútorokkal mobilisan és kezdtük igazán szabadon felfedezni Európa tájait .
Az idei évben egy újragondolt második berendezést terveztünk és építettünk, majd rögtön fel is avattuk a Balkán körútunkon. Ezek megvalósítását nagyban segítette az, hogy Józsi nagyon kreatív, mindemellett bútorasztalos és a lehetőségei is adottak.
Fontos, hogy az autó berendezése pár óra alatt ki és be szerelhető!!!!
Az autónkban összesűrítve szinte minden megtalálható, ami egy nagyobb camperben is van. Kényelmes 2 személyes alvóhely mellett, kis konyhát is ki tudtunk alakítani, illetve egy WC- is helyet kapott. Minimálisan szereltük fel technikai dolgokkal, de ahhoz pont elég, hogy az elektromos kütyüjeinket tölteni tudjuk napelem segítségével, így akár a több héten át tartó utazásaink során is kempingek igénybevétele nélkül utazhatunk. Mini camperünkel így bejártuk Európa 15 országát és 25 000 km-t tettünk meg átlagosan három hetes etapokban.
Igyekszünk minden utunkat körútszerűen tervezni, érdekes és látványos, főleg bakancslistás helyeket érintve.
Van egy elvünk is, hogy egy átlag embernek tudatosan kb. 50 nyara van az életben, így mindig más helyeket keresünk fel, számunkra JÁRATLAN UTAKON járva, hogy minél többet éljünk meg, minimális ökológiai lábnyomot hagyva magunk mögött.
Azért tartjuk fontosnak ezt az utazási formát népszerűsíteni, mi így 50 év felett, mert saját tapasztalatainkat megfigyelve egy teljesen más komfortzónába csöppenve nekünk az egészségünkre is pozitívan hat, mindemellett önismeret szerzésre is nagyon jó, önbizalom építő lehet, segíti a kreativ gondolkodást, segít felfedezni önmagunk rejtett értékeit, erősíti az összetartozást és a társas kapcsolatok építésére is nagyon jó.
Az utazásainkról nagyon sok videót készítünk, ezért két éve indítottuk el a Camperben Utazunk youtube csatornánkat amivel szeretnénk Magyarországon sok embernek inspirációt adni, hogy merjenek kilépni a komfortzónájukból és akár egy ilyen mini camperrel is induljanak útnak.