Fotózás és utazás: telefontól DSLR-ig
Ha nem elégszel meg azzal, hogy turista-fotókat készítesz akkor segítek, hogy a következő szintre lépj!
Örök kérdés, hogy mit vigyünk magunkkal egy-egy utazásra. Pláne, ha még meg is akarjuk örökíteni azt. Mi minden legyen az, ami fontos és elengedhetetlen kellék, hogy a fotóstáskába kerüljön, eleve milyen táskát vigyünk, hogyan vegyük fel a kapcsolatot a helyiekkel, hogyan figyeljük ki a legjobb fényviszonyokat, mikor milyen eszközöket használjunk. Szó lesz némi fotóetikáról is.
Szeretnéd feltenni a kérdéseidet, vagy észrevételed van a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk az alábbi linkre kattintva! A beszélgetés során az általad beküldött témákról is szót ejtünk majd.
Kerekasztal előadói
S. Varga Ilona
Hogyan cserkészd be lencsén keresztül a világot – avagy hogyan ne légy “japán turista”
Fotográfusként és utazóként azt gondolom, meg tudok osztani néhány tapasztalatot fotózással, aközben történő személyes helyzetbe kerülésekkel, tájak becserkészésével és technikai kihívásokkal kapcsolatosan.
Sztori: Tábla állt Tiberiasból kivezető úton: ne térj le, veszélyes terület, műemlékvédelem. Nosza, kocsi befékez, kiszállok és elmerülök Tiberius császár palotájának romjai között. Szó szerint elmerülök, mert vagy két méterre a föld alatt van, nyitott, mégis sikerült kis híján beszakadnom egy mozaikos udvarba. Megérte, csodás kétezer éves mozaikpadlót fotózhattam. Kimászni már nehezebb volt.
Szabó Csaba
A képalkotással először tizenévesen kerültem kapcsolatba, ha jól emlékszem akkor még – a kor divatjának és leginkább pénztácánknak megfelelően – egy Kodak point and shoot filmes fényképezőgéppel örökítettem meg iskolai osztálykirándulások és suli bulik emlékezetesnek vélt pillanatait. A kilencvenes évek végétől több kompakt digitális fényképezőgéphez is szerencsém volt, ám érdeklődésem a fotográfia iránt ekkor még mindig inkább csak családi nyaralások, születésnapok és ballagások elkapott pillanatainak fényképezésében merült ki.
Első komolyabb masinámat a tükörnélküli cserélhető objektíves fényképezőgépek (azaz a MILC gépek) hajnalán első fizetésemből vásároltam, ám a kamera képességei túlmutattak ‘pillanatnyi’ lelkesedésemen így néhány évvel később meg is váltam tőle. Bő 5 évvel később egy tükörreflexes vázra esett a választásom, amellyel új lendületett kapott máig tartó szenvedélyem a fotográfia iránt. Akkoriban egyre több időt szenteltem a fotózásnak, néhány évnyi többé-kevésbé tudatos kattintgatás után 2020-ban még egy fotográfus képzést is elvégeztem. Nem mintha ettől váltam volna elvitathatatlanul fényképésszé de talán ott is tanultam ezt-azt, ami hozzájárult ahhoz hogy manapság a fotózásra már hivatásomként tekinthessek.
Az utóbbi években több országban jártam, ahová felszerelésem kisebb-nagyobb részét is magammal vittem. Szívesen elmondom nektek hogy – ha utazásaitokról szuper képekkel akartok hazatérni – szerintem hogy készüljetek fel az utazásra, mivel-hogyan fotózzatok, milyen kellékeket-kiegészítőket vigyetek magatokkal és hogy megéri-e mindent alárendelni egy-egy tökéletesnek hitt fotó elkészítésének?
Martin Ferenc
Élmény, látvány, de hogyan és mivel örökítsem meg, osszam meg másokkal? Mit vigyek és mit ne, mit vegyek és mit ne? Mennyi, mekkora, és mennyibe kerül? Mit, mikor és hogyan fotózzak?
Sok kérdés, ami bizonyára sokakban felmerült már egy utazás során, illetve az arra felkészülés közben. E témákban elmélyülni ugyan rövid ez a beszélgetés, de remélem hasznos információkkal lesznek gazdagabbak a hallgatók.
Martin Ferenc vagyok, lassan egy évtizede lelkes amatőr fotográfus, majd korábbi főállásomból 2020-ban felmondva, immár hivatalosan is hivatásos fotós. A sarkvidéktől a trópusokig, Hong Kong és Japán metropoliszaitól az Alpok és Himalája hófödte hegyeiig, sokfelé fotóztam már, nemrégiben pedig Japánban volt egy fotókiállításom.
Vainel Gergely Gyula
A legfontosabb kérdések: Miért fotózunk? Mi a célunk vele?
Amint a célhoz eszközt és ideát társítunk, elindulhatunk az alkotás útján.
De mik lehetnek ezek az eszközök és ideák?!
Erről egyénileg dönthetünk, ideálisan a hely és a kor szellemét tiszteletbe tartva. Beszélgessünk akár a határvonalakról a fotózásban vagy arról, hogy mi a lényegesebb: az objektív(itás) vagy a téma? Ezek hogyan befolyásolják egymást? Emellett érdemesnek találom kiemelni, hogy mit jelent „fenntarthatóan” fotózni és hogy lehet összeállítani egy ilyen anyagot.
Vainel Gergely Gyula vagyok és a 20. században ismerkedtem meg a fotózással. A képalkotásról számos mestertől tanultam, akik több, mint 15 kiállításom létrejöttét segítették elő. Ezt a tapasztalatot a Pannon Fényképészkör Egyesület tagjaként is kamatoztatom, ahol a Fényrajz magazin képi lektoraként tevékenykedek. A fotózás iránti szenvedélyem elmélyítéseként ezenfelül, idén a MÚOSZ Riport és dokumentarista fotó tanfolyamát is elvégeztem.