Szirmai Gábor vagyok, 65 éves újságíró, géprestaurátor, múzeológus. Ez utóbbit azért merem nagyzolóan leírni, mert évtizedek óta építem saját házam melletti köztéri technikai múzeumomat Budakeszin.
Úgy vagyok – esetenként digifób túlzásokkal is – konzervatív, hogy élénk figyelemmel kisérem a jövőbe mutató találmányokat, életfilozófiákat, kozmikus távlatú kísérleteket, de mindezek gyakorlati átültetését nagyon erős kritikával fogadom. Ebből következik, hogy mérnöki, esztéta, újságírói iskolai végzettségemnek hátat fordítva a múlt értékeinek megőrzésére fordítom energiáimat írásaimban, építészeti, repülési, zenei, elektrotechnikai, járművi (főleg vasúti) … stb. kérdésekben.
Utazásaim is e célnak alárendeltek – azaz vergődéssel járnak, hiszen histórikus eszközökkel hosszabb távokat megtenni nem könnyű feladat (Pl.: bringám 1941-es évjáratú-olajosfürdős váltójú, motorom 1938-as évjáratú katonai gép, esetenként 1933-as kópiájú géppel repülök, hajóm fából készült stb.)
Úti céljaimat „értékmegőrző” szándékkal választom, főleg Afrikában és Ázsiában: histórikus vasutak, világítótornyok, erődök, coloniális építmények, missziók, elhagyott városok, víztornyok, temetők stb. dokumentálása a cél. Ezt a tevékenységet pedig nem lehet felületesen elintézni: mindig mélyen bele kell vájni az adott hely mélységeibe. Csak a helyiek tudhatják, hol vannak az engem érdeklő rejtett kincsek: közéjük kell vegyülni, velük együtt jönni-menni a „sűrűjében”.
Életem egyik legkülönlegesebb utazását egy WEHRMACHT katonai DKW-val tettem meg Afrikában, 2002 és 2016 között. Tunéziától Tanganyikán át Egyiptomig tartott a futam, melynek utolsó 3 évéhez egy kedves úti- és élettárs is csatlakozott Morvay Zsófia személyében, aki lelkesen rajzolta meg vázlatfüzetébe az utazás néhány mozzanatát.